مصوبه افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور واقعیات موجود را نادیده گرفته است

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با میزان در مورد مصوبه افزایش سهم سوابق تحصیلی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم تعارض است که میان قانون مجلس که تاثیر معدل را در کنکور قطعی نمی‌داند در حالی که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از تاثیر قطعی و الزام برای قطعی شمردن معدل سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: از این رو اولین ایراد ما به این موضوع این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای سیاستگذاری وارد قانونگذاری شده است؛ قانونگذاری شان مجلس است همه دوستان به ویژه در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز به این موضوع معترض و معتقدند این کار ورود به کار کمیسیون است و حتی رئیس مجلس نیز در جلسات این موضوع را گوشزد کرده اند.

ویس کرمی گفت: از مهمترین اشکالات ما برای عمل به چنین مصوباتی این است که ما هنوز زیر ساخت‌های لازم را در آموزش و پرورش نداریم و این اجرایی شدن آن مشکل بعدی است زمانی که هنوز در مناطقی صد‌ها هزار نفر جا مانده از تحصیل داریم با شرایط پیش آمده چگونه می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم؟

وی گفت: با توجه به افزایش سهم سوابق تحصیلی و افزایش سهم معدل شما باید امتحان نهایی طراحی کنید که تمامی دانش آموزان در شرایط یکسان بتوانند در آن شرکت کنند. برای یک کنکور که در یک نیمه روز برگزار می‌شود و یکبار در سال است چالش‌های زیادی را داریم، تصور کنید که بخواهیم این شرایط را در چند پایه برای دانش اموزان مهیا کنیم.

نماینده مردم لرستان گفت: آموزش و پرورش با توجه به شرایط و زیر ساخت‌هایی که دارد در حال حاضر توان انجام چنین مسولیتی را ندارد به نظر می‌آید این کار اگر هم بخواهد انجام بگیرد زمان زیادی را تا توسعه زیر ساخت‌ها در آموزش و پرورش نیاز داریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در غیر این صورت آنچه به عنوان مافیای کنکور از آن یاد می‌شود را در آموزش و پرورش خواهیم داشت که محیط آن نیز نامناسب خواهد شد، چرا که زمانی که ارزش نمره در کنکور بیشتر شود کار سخت‌تر خواهد شد و شرایط دشوار تری را خواهیم داشت که کنترل و مدیریت آن امکان پذیر نیست.

وی گفت: از معضلات دیگر این مصوبه کم ارزش تلقی کردن و نگاه ابزاری به دروس عمومی است در صورتی که این دروس پایه های فرهنگی کشور هستند، از این رو با در نظر گرفتن این موارد به نظر می رسد که این مصوبه با واقعیات تصویب نشده است.

منبع: قطره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =