ارزیابی مناسبی برای دانش‌آموزان وجود ندارد/ مافیاهای کنکور باید حذف شوند نه خود کنکور

سیدمحمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در رابطه با حذف کنکور سراسری خاطرنشان کرد: اینکه کنکور معایبی دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما مقوله مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا جایگزین مناسبی برای آن داریم؟ می‌توان گفت گاهی به‌صورت فضایی و تخیلی به حذف کنکور می‌اندیشند اما چه جایگزینی برای آن وجود دارد؟ تا زمانی‌که جایگزین مناسبی برای حذف آن وجود نداشته باشد قاعدتاً ما باید به معایب کنکور تن دهیم.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: این امر که بخواهیم کنکور را به‌طور کامل حذف کنیم اصلاً امکان‌پذیر نیست چراکه برخی رشته‌ها همچون رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، مهندسی و غیره از حساسیت بالایی برای جذب دانشجو برخوردار است و رشته‌های پرمخاطبی محسوب می‌شوند که فضای رقابتی در بین این رشته‌ها حاکم است. بنابراین اگر می‌خواهیم معیار درستی برای شناسایی توانایی شرکت‌کنندگان وجود داشته باشد باید حتما مکانیزم دقیقی را مدنظر قرار دهیم تا افراد دارای صلاحیت را تشخیص دهیم حالا تحت هر عنوانی، کنکور، آزمون، ورودی یا غیره.

وی اظهار کرد: برخی می‌گویند روش تأثیر معدل را اعمال کنیم اما آیا این روش می‌تواند نقاط ضعف کنکور را جبران و مزیت ایجاد کند؟ قطعاً اینطور نخواهد بود و فضایی را شکل می‌دهد که غیرعلمی‌تر از کنکور خواهد بود. اگر تنها بر روی معدل دانش‌آموزان متمرکز شویم، روش مناسبی نخواهد بود چراکه سطح کیفی مدارس با یکدیگر یکسان نیست و ارزیابی دقیقی صورت نخواهد گرفت. از طرفی نوع نمرات دریافتی دانش‌آموزان به چه شکل کنترل خواهد شد؟ آیا نمرات واقعی بوده یا به‌صورت تعاملی داده شده است؟

این مقام مسئول افزود: ازاین‌رو ما می‌خواهیم کنکور را برداریم که چند مشکل برای کشور و دانش‌آموزان دارد اما مقوله دیگری را جایگزین می‌کنیم که هزاران مشکل به همراه دارد؛ بنابراین نمی‌توانیم ریسک کنیم و با آزمون و خطا پیش برویم. اگر کنکور پدیده مشکل‌داری است باید مشکلات آن را حل کنیم چراکه راه‌حل دیگری نداریم و در برخی رشته‌ها چاره‌ای جز برگزاری کنکور نیست.

مقیمی گفت: در سال‌های اخیر برخی دانشگاه‌ها بدون کنکور و از طریق شرط معدل اقدام به پذیرش دانشجو کرده‌اند، که این مقوله روش خوبی است اما در برخی رشته‌های پرطرفدار باید روش دقیق‌تری برای ارزیابی وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران بابیان اینکه به‌طورمطلق با حذف کنکور مخالفم، عنوان کرد: موافق حذف کنکور نیستم زیرا راه‌حل جایگزینی مناسبی برای آن وجود ندارد. ما باید معایب موجود در کنکور، مافیاها، موسساتی که باعث ضربه به این فرآیند شده‌اند را کاهش دهیم، چرا که قطعاً باید رقابتی در مسیر پذیرش دانشجویان وجود داشته باشد و از طریق حذف کنکور نمی‌توان شیوه ارزیابی مناسبی را برای ورود به این عرصه در دست داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به دنبال جایگزینی برای فرآیند کنکور می‌گردیم باید ابزار رقابتی مدنظر قرار گیرد که قطعاً افزایش تأثیر معدل معایبی بیش از کنکور خواهد داشت و مشکلات متعددی را برای نظام آموزشی به همراه دارد و در این مسیر مافیاهای جدیدتری شکل می‌گیرد که نظام تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به‌دنبال آن نظام آموزشی ضربه خواهد خورد. حتی دانش‌آموزان برای کسب نمره به مسائل غیراخلاقی روی خواهند آورد که نه به نفع نظام آموزشی است و نه نظام رقابتی برای رشته های پرطرفدار.

منبع: آنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 16 =