ایرادات به مصوبه تغییرات کنکور/ عدالت آموزشی زیر سؤال می‌رود

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات کنکور، اظهار کرد: مصوباتی در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور مطرح شد که می‌توان به سهم کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها به 40 درصد، سهم نمرات تحصیلی آموزش و پرورش به 60 درصد و آن هم اعمال آن به صورت قطعی نه مثبت، اشاره کرد.

وی ادامه داد: از دیگر موارد این است که در آزمون کنکور، دروس عمومی را حذف کردند مثلا در رشته تجربی 4 درس عمومی داریم که آن 4 درس را در دفترچه سؤال مطرح نخواهند کرد و این موارد را به نمرات پایانی منتقل کردند مثلا درس ادبیات فقط بر اساس نمره‌ای که دانش‌آموز در کارنامه مدرسه کسب کرده است، در نظر می‌گیرند.

امرایی افزود: دروس ادبیات و زبان خارجه از ملزومات موفقیت در رشته ‌های دانشگاهی به خصوص رشته پزشکی است و اینها را در آزمون کنکور 1402 حذف کردند.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی این بود که کنکور دو بار در سال برگزار شود؛ در سالیان گذشته یک‌بار در سال بوده و الان تصویب کردند که دو بار در سال برگزار شود و موارد دیگری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات بعدی می‌خواهد ورود کند.

* آموزش و پرورش توان برگزاری امتحانات نهایی با سؤالات با کیفیت و امنیت کامل را ندارد

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تصریح کرد: نظر ما این است که آموزش و پرورش در حال حاضر توان اجرای امتحانات نهایی با سؤالات باکیفیت و با امنیت کامل مثل سازمان سنجش را ندارد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که قانونی در مجلس داریم که بر اساس آن، منظور از سوابق تحصیلی، سابقه تحصیلی سه سال پایان دوره متوسطه است نه سابقه تحصیلی یکسال بوده و این موضوع خلاف قانون مجلس است و باید 3 سال پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را درنظر بگیریم.

امرایی اضافه کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش تأثیر معدل را به صورت 30 درصد و مثبت اعمال می‌کند اما چطور بدون اینکه این طرح را به صورت آزمایشی اجرا کند می‌خواهد روی 60 درصد و قطعی برود. در حالی که در حال حاضر این طرح باید به صورت آزمایشی اجرا شود و اگر موفق بود و آن هم نه 60 درصد بلکه مرحله به مرحله و پله به پله انجام دهد تا به روزی که کنکور حذف شود.

وی تصریح کرد: مخالف حذف کنکور نیستیم ولی جایگزینی برای کنکور نداریم و اگر جایگزینی داشیم بنده به شخصه همین فردا دفاع می‌کردم و می‌گفتم کنکور بار مالی زیادی بر خانواده‌ها تحمیل کرده و باید برچیده شود.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با بیان اینکه باید به سمت نظام آموزشی نوین حرکت کنیم، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که دانش‌آموز، دروس را برای زندگی خودش به کار بگیرد نه اینکه برای مهارت تست زنی در کنکور به کار بگیرد و این موضوع، یک آسیب در نظام تربیتی در جامعه است. 

وی تصریح کرد: اگر به این سمت حرکت کنیم که رشته‌های‌مان کاربردی باشد و دوم مطالعه‌مان برای کنکور و آزمون‌های پایانی نهایی نباشد، آن زمان می‌توانیم نظام آموزشی موفقی را داشته باشیم پس به نظر من در حال حاضر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد.

امرایی با اشاره به موضوع زیر سؤال بردن عدالت آموزشی، اضافه کرد: دانش‌آموزان مدارس تهران را با مدارس مناطق محروم کشور مقایسه می‌کنند چون امتحانات به صورت سراسری و نهایی در کل کشور برگزار می‌شود و هم اینکه نگران امنیت و کیفیت سؤالات هستیم. به عبارت دیگر تأثیر معدل قطعی می‌تواند روش خوبی باشد اما چون عدالت آموزشی زیر سؤال می‌رود، باید تجدیدنظر شود.

وی تصریح کرد: دولتی باید درباره این مصوبه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کند حداقل 3 سال یا 4 سال حضور داشته باشد نه دولتی که یک ماه بیشتر فرصت ندارد.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «مخالفت با تأثیر قطعی معدل در کنکور» خواستار پیگیری شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =